Centrul de Documentare si Informare

   Centrul de Documentare şi Informare (CDI) este un centru de resurse pluridisciplinare şi multimedia care oferă beneficiarilor un spaţiu de formare, comunicare, informare şi de aplicare a noilor tehnologii educaţionale, un loc de cultură, deschidere, întâlnire şi integrare.
CDI concentrează în acelaşi spaţiu un fond documentar actualizat, pluridisciplinar, pe suporturi multiple, adaptat nevoilor beneficiarilor şi specificului unităţii de învăţământ. El deserveşte întreaga comunitate educativă a unităţii de învăţământ, punând la dispoziţie mijloace de documentare şi informare, echipamente şi instrumente de exploatare a resurselor, precum şi un spaţiu adaptat organizării şi desfăşurării activităţilor specifice.
   CDI este considerat, aşadar, un punct de reper pentru procesele inovatoare din şcolile româneşti, adresându-se întregii comunităţi educative, înţelegând prin aceasta nu numai elevii şi cadrele didactice din şcoala în care exista un CDI, ci si alte categorii de public ce au legătură cu şcoala: părinţii, membrii comunităţii locale, asociaţii şi cluburi ale elevilor etc.
Misiunea Centrului de Documentare şi Informare este de a forma şi de a dezvolta o cultură informaţională, de a favoriza accesul la informaţie şi participarea la dezvoltarea competenţelor cheie.
Rolul CDI este să promoveze inovaţia pedagogică şi reforma în educaţie, să asigure şi să contribuie la formarea, dezvoltarea, ameliorarea competenţelor cheie a beneficiarilor.
CDI asigură egalitatea de şanse a elevilor proveniţi din medii culturale, economice şi sociale diferite, prin activităţi formale, nonformale şi informale. Susţine implementarea politicilor educaţionale pe niveluri de studii, profiluri specializări.
   Un alt rol important al CDI se traduce prin faptul ca, prin intermediul activităţilor care se organizează aici, utilizatorii (în special elevii) sunt pregătiţi să-şi însuşească codurile lecturii şi strategiile de utilizare a resurselor informaţionale noi din CDI, ceea ce face din acest centru de documentare un laborator de învăţătură dotat să-i pregătească pentru utilizarea altor structuri culturale, ca de exemplu: bibliotecile municipale, centrele de documentare specializate, reţelele de comunicaţie. Le permite, de asemenea, să reflecteze la utilitatea socială a acestor mijloace de comunicare, de a fi în legătură cu realitatea prin intermediul activităţilor individuale şi colective de ordin şcolar, într-o viziune de transfer către practicile personale integrate dincolo de spaţiul şcolii.

Funcțiile CDI

  • Funcţia tehnică (de gestionare a fondului documentar, a echipamentelor, a spaţiului CDI)
  • Funcţia pedagogică (iniţierea elevilor în cercetarea documentară în cadrul proiectelor derulate în parteneriat de către profesorul documentarist şi cadrele didactice)
  • Funcţia de primire (elevi, cadre didactice, membrii ai comunităţii locale)
  • Funcţia de informare generală
  • Funcţia de relaţionare cu parteneri exteriori unităţii şcolare
  • Funcţia de formare şi dezvoltare a gustului pentru lectură
  • Funcţia de orientare şcolară şi profesională
  • Funcţia culturală.

Documente pentru funcționarea CDI:

  • Plan managerial structurat pe 4 domenii de competenţă: pedagogic, cultural, de comunicare, gestionare având posibilitatea de a fi completat şi adaptat pe parcursul anului şcolar în funcţie de cererea utilizatorului sau a partenerilor implicaţi, de realitatea şcolii, de condiţiile umane şi materiale disponibile, de noi oportunităţi.
  • Regulamentul intern CDI: cuprinde reguli, de comportament, organizarea fondului de carte, condiţii de împrumut şi restituire, penalităţi, etc.
  • Orarul propus de responsabilul CDI: trebuie aprobat în Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ, C.D.I- ul fiind deschis în afara activităţilor programate minim 10 ore pe săptămână, accesul cadrelor didactice cu clasa se face pe baza unei programări anterioare.

Tipuri de activități desfășurate în CDI:

  • Activități pedagogice: Prezentarea CDI şi a organizării sale; iniţierea elevilor în cercetarea documentară; proiecte disciplinare şi interdisciplinare în colaborare cu echipa pedagogică; activităţi de recuperare a elevilor cu dificultăţi de învăţare sau eşec şcolar; orientare ; orientare şi consiliere vocaţională în colaborare cu psihologul şi consilierul şcolar; activităţi ce implică T.I.C. în practicile pedagogice – proiecte interdisciplinare ce implică T.I.C.; parteneriate educative (biblioteci, librării, edituri, I.S.J., C.C.D.,O.N.G., centre culturale, palate şi cluburi ale elevilor, asociaţii); activităţi extraşcolare.
  • Activități culturale: Animaţii lectură; animaţii audio – video; animaţii legate de mass-media; realizarea de expoziţii; organizarea de vizite şi întâlniri tematice; activităţii prilejuite de diverse evenimente; ateliere de creaţie; activităţi de valorificare a patrimoniului şi potenţialului cultural; parteneriate şi schimburi culturale.
  • Activități de comunicare: Colectarea şi difuzarea informaţiilor din interiorul şi exteriorul instituţiei necesare utilizatorilor; participarea la promovarea imaginii unităţii de învăţământ în comunitatea educaţională şi locală; participarea la promovarea activităţii CDI; corespondenţa cu caracter profesional.
  • Activități de gestionare: Gestionarea spaţiului CDI; gestionarea funcţionării CDI; gestionarea bunurilor materiale; gestionarea financiară a funcţionării CDI; gestionarea bunurilor materiale; gestionarea fondului documentar, pluridisciplinar şi multimedia; gestionarea formării profesionale.
  •  

                                                                                                                

                                   PROIECTUL MANAGERIAL
al
 CENTRULUI DE DOCUMENTARE SI INFORMARE
ANUL SCOLAR 2009-2010/
SEMESTRUL I
OBIECTIVE
GENERALE
OBIECTIVE SPECIFICE
ACTIVITATI
DATA
RESPONSABILI
EVALUARE/
REVIZUIRE
Ø      gestionarea resurselor
            documentare;
Ø      organizarea şi funcţionarea centrului de documentare şi informare;
Ø      asigurarea punerii în practica a unei politici documentare;
Ø      accesul la cultura şi civilizaţie.

Stabilirea si analiza programului de functionare a C.D.I.
01-04.09.
2009
Director, prof. documentarist, echipa pedagogica


Elaborarea proiectului managerial pe termen scurt (semestrial)
07-09.09.

Director, prof. documentarist, echipa pedagogica


Verificarea fondului de carte existent
10-11.09.

Bibliotecar
Prof. document

Elevii sa cunoasca si sa respecte prevederile regulamentului de ordine interioarea a C.D.I.
Prezentarea Regulamentului de Ordine Interioara a C.D.I.
15.09.
Profesor
documentarist

Elevii sa constientizeze rolul C.D.I. in sistemul educativ romanesc
Prezentarea C.D.I.
cls I-IV:
16.09.
cls. a V-a:
16.09.
cls.a VI-a:
17.09.
cls.a VII-a:
17.09
cls.a VIIIa
17.09.
Profesor documentarist


Stabilirea orientativa,

analiza si mediatizarea proiectelor educative
15-25.09.

permanent

Director, prof. documentarist, echipa pedagogica

-    să identifice componentele unui computer, dispozitivele periferice de intrare/ieşire;
-    să precizeze caracteristicile tehnice ale elementelor hardware ale unui calculator
-     să folosească concepte specifice tehnologiei informaţiei;
- să reprezinte informaţiile sub formă de text sau imagine;
- să utilizeze diferite aplicaţii ale Windows-ului;
- să utilizeze aplicaţiile de definire a configuraţiei sistemului;
- să fie capabili să folosească un nou mediu de învăţare bazat pe tehnologie., pentru a învăţa, a comunica, a colabora, a produce şi a-şi dezvolta cunoştinţele
-să opereze cu fişiere document;
-să utilizeze programul de arhivare WinZip;
- să utilizeze un antivirus;
-să-şi asume responsabilităţile în activităţile de grup şi să execute în cadrul grupului sarcinile care le revin..
Activitati de insusire, consolidare, perfectionare a lucrului cu PC:
a)      cu elevi;
b)      cu cadre didactice;
c)      cu membrii din comunitatea locala
permanent
Prof. docum.
Diriginti

-să navigheze în Internet folosind Internet Explorer
-să utilizeze serviciile oferite de reţeaua Internet;
-să trimită, să receptioneze un mail
Activitati de insusire, consolidare, perfectionare a navigarii pe Internet:
a)cu elevi;
b)cu cadre didactice;
c)cu membrii comunitatii locale.
permanent
Prof. docum.
Diriginti

-stimularea interesului elevilor pentru cunoaşterea de locuri noi ;
-creşterea coeziunii colectivului de elevi şi consolidarea spiritului de echipă, a relatiilor de prietenie : stabilirea unui climat de încredere şi căldură sufletescă , favorabil comunicării deschise şi unei bune socializări;
-crearea unor reguli de comportament responsabil şi împărţirea echitabilă a sarcinilor intre membrii grupului.
-iniţierea şi desfăşurarea de activităţi cu caracter recreativ , relaxant.


Organizare de excursii:

octombrie-
noiembrie-
decembrie
Prof. docum.
Diriginti
Invatatori
Educatoare

-schimb de experienta cu alte CDI
Stabilirea de contacte cu alte CDI in vederea incheierii unor relatii de colaborare
permanent
Director
Prof. docum.

-promovarea imaginii CDI ca pol de cultura in cadrul comunitatii locale
Intalnire cu parintii elevilor si informarea acestora cu privire la rolul CDI
octombrie
Director
Prof. docum.
Diriginti
Invatatori

-mediatizarea traditiilor culturale locale;
-promovarea unitatii scolare si intarirea legaturii scoala-comunitate

Intalnire cu membrii Consiliului Local pentru punerea in valoare a traditiilor culturale si promovarea acestora pe diferite cai
noiembrie
Director
Prof. docum.

-oferirea unui spatiu ambiant, placut pentru sustinerea unor lectii de orientare-consiliere

Lectii de consiliere desfasurate in cadrul CDI
Conform
planificare
Diriginti
Prof. docum.

-oferirea de informatii de calitate pe suport audio-video
Vizionare de filme documentare
Audieri de emisiuni educative
permanent
Educatoare
Invatatori
Diriginti
Prof. docum.

-dezvoltarea gustului pentru lectura;
-oferirea de informatii de calitate
Animatii lectura
permanent
Educatoare
Invatatori
Diriginti
Prof. docum.


-sa insuseasca semnificatia Zilei Nationale
ZIUA NATIONALA A  ROMANIEI
Referat; concurs de poezii
30.11.
2009
Prof de istorie
Prof de lb rom.
Prof. docum.
Diriginti
Invatatori
Educatoare

-dezvoltarea spiritului de initiativa si de independenta a elevilor
CARNAVALUL IERNII, editia I
18.12.2009
Educatoare
Invatatori
Diriginti

-publicarea pe site-ul propriu si pe cele educationale a activitatii CDI
Mediatizarea CDI pe Internet
permanent
Prof. docum.
Prof. de lb rom.

-eliminarea problemelor prin aplicarea diferitelor metode specifice
Depistarea si consilierea elevilor cu dificultati in invatare si cu comportamente deviante
permanent
Invatatori
Diriginti
Prof. docum.

 -mentinerea traditiilor locale si nationale sub forma de serbare
Activitati dedicate Sarbatorilor de iarna
17-18.12.
Prof. docum.
Diriginti
Invatatori
Educatoare

-accesul membrilor comunitatii locale spre informatie

Atragerea membrilor comunitatii locale spre CDI (intalniri)
Permanent
Director
Prof. docum.

-cunoasterea de catre elevi a semnificatiei Unirii
“OMAGIU LUI EMINESCU”- editia a III-a
15.01.2010
Prof. docum.
Prof. lb rom.
Prof. istorie
Diriginti
Invatatori
Educatoare

-cunoasterea de catre elevi a semnificatiei Unirii
 OMAGIU “ Ziua Unirii” – editia a II-a
Referat, concurs de poezii
22.01.2010
-//-

-informare cu privire la activitatea CDI
Analiza activitatii CDI pe semestrul I
29.01.2010
Prof. docum.

                           INTOCMIT,
                            Profesor Staicu Danut 




RAPORT DE INFORMARE

ACTIVITATEA CENTRULUI DE DOCUMENTARE SI INFORMARE
“Mihai Eminescu”
PE SEMESTRUL II
AN SCOLAR 2008-2009 


                     In semestrul II a anului scolar 2008-2009 activitatea centrului de documentare si informare “Mihai Eminescu” s-a concretizat in urmatoarele:
Ø     Realizarea activitatilor cuprinse in planificarea manageriala in acest semestru;
Ø     Indeplinirea obiectivelor prevazute in planificarea manageriala;
Ø     Studiu lectura suplimentara: participarea elevilor in C.D.I. prin studierea lecturii recomandate de doamna profesoara de limba romana, Alina Ene;
Ø     Ore de dirigentie: profesori Alina Ene si Danut Staicu;
Ø     Vizionari: desene animate, filme documentare, montaje de la diferite evenimente
                            la care elevii au luat parte;
Ø     Auditii: povesti, muzica;
Ø     Sedinte cu parintii;
Ø     Consiliu profesoral;
Ø     Consiliu de administratie;
Ø     Intalniri de consiliere cu elevii ce prezinta dificultati in invatare si comportament: elevul Barbu Daniel de la clasa a VIII-a, prof-diriginte Manolache Viorica, prof. Ion Constantin, prof. Staicu Danut, ;
Ø     Activitati de prezentare a rolului C.D.I elevilor, cadrelor didactice, parintilor si membrilor Consiliului local;
Ø     Participarea membrilor comunitatii locale la diferite intalniri cu cadrele didactice ale scolii;
Ø     Stabilirea de contacte in cadrul Proiectului Ruralwings cu parteneri din tara (in prima faza), prof. Ion Constantin, prof. Staicu Danut;
Ø     Continuarea desfasurarii cursului online a Proiectului Cibera, prof. Ion Constantin, prof. Staicu Danut;
Ø     Contactarea diferitelor institutii din judet, tara si strainatate in vederea incheierii de parteneriate educationale, prof. Staicu Danut;
Ø     Mediatizarea C.D.I. pe diferite cai: -brosuri;
                                                              -suporti magnetici (DVDuri, CDuri);
                                                              -site-uri:  www.cozienischool.piczo.com;
                                                                      www.youtube.com (cozieni), www.didactic.ro (pagina scolii);
                                                                www.etwinning.net
                                                             -cotidiene din judet (ziarul Sansa buzoiana);
Ø     Navigarea pe Internet a membrilor comunitatii locale: documentare si informare (Luca Alexandru), contacte cu membrii familiei plecati in strainatate etc (elev Marcu Cristian, Ene Monica);
Ø     Intalniri cu membrii Consilului local al comunei Cozieni;
Ø     Crearea de adrese de email elevilor cu capacitati in lucrul cu PC (Rotarescu Patricia, clasa a VIII-a, Gheaur Luiza, clasa a VII-a, Istrate Catalin, Dinu Letitia, Manaila Laurentiu, clasa a VI-a, Onofrei Andreea, clasa a V-a, Sirbu Miruna, Rotarescu Ovidiu, clasa a IV-a); toti elevii au fost prelucrati privind modul de respectare a regulilor stabilite la navigarea pe Internet, prof. Staicu Danut;
Ø     Concurs de desene cu temele: “1 Martie-Martisor”si “8 Martie-Ziua Internationala a Femeii”: concursurile s-au desfasurat pe 2 sectiuni: elevi din clasele I-IV respectiv elevi din clasele V-VIII; s-au acordat premii ce au constat in diplome, prof. Negoitoiu Lidia;
Ø     Realizarea unui seminar cu ocazia “Zilele Francofoniei”, prof. coordonator Lucia Tanasescu;
Ø     Prezentarea unui referat cu semnificatia sarbatorilor Pascale, preot Sirbu Rafael;
Ø     Prezentarea de referate cu ocazia zilelor de nastere ale marilor scriitori, poeti romani (Ion Creanga, St. O. Iosif, Barbu St. Delavrancea, Tudor Arghezi), prof. Ene Alina;
Ø     Fondul de carte existent a fost permanent tinut la zi si imbogatit prin grija directorului institutiei noastre scolare;
Ø     Imbogatirea cu obiecte de valoare a coltului-muzeu, prof. Staicu Danut;
Ø     Actualizarea siteului propriu al C.D.I. unde sunt expuse principalele evenimente, prof. Staicu Danut ;
Ø     Utilizarea la maxim a aparaturii audio-video-foto cu ocazia evenimentelor din cadrul C.D.I., a serbarilor si a competitiilor sportive organizate de scoala noastra, prof. Staicu Danut;
Ø     Mentionez ca au fost respectate prevederile regulamentului de ordine interioara;
Ø     Toate activitatile desfasurate in cadrul C.D.I. au fost consemnate in Registrul de evidenta special conceput in acest sens, activitati ce au fost indrumate si avizate de directorul scolii;
          In concluzie, consider ca toate activitatile cuprinse in proiectul managerial pe semestrul II au fost foarte bine planificate, organizate si desfasurate, iar cele mai importante aspecte le consider ca au fost captarea atentiei, deschiderea spre noi orizonturi ale elevilor si nu numai.
Anexez la prezentul document situatia activitatilor desfasurate in CDI in anul scolar 2008-2009.

Profesor,                                                                         10.06.2009
Danut Staicu




   Anexa 1 
ACTIVITATI DESFASURATE IN CADRUL C.D.I.
IN ANUL SCOLAR 2008-2009
Nr.
crt.
Denumirea
actiunii
Durata actiunii
(h)
Numar de
participanti
Nivel de
studiu
Numar de cadre didactice
implicate
1
Parteneriat-Unirea 1859-2009, ed. I
4
40
V-VIII
6
2
Parteneriat-Omagiu lui Eminescu, ed. a II-a
4
40
V-VIII
10
3
Consiliu de administratie
2


6
4
Consiliu profesoral
2


12
5
Dirigentie
12
22
V-VI
2
6
Lectura


II-VIII
6
7
Auditie: povesti
Conf planific
25

3
8
Vizionare: desene animate, filme documentare, montaje de la diferite evenimente la care elevii au luat parte
Conf
Planific`
60
Gr. prescol;
I-VIII
6
9
Sedinte cu parintii/Lectorate
6
22
I-VIII
3
10
Consiliere/orientare scolara si psihologica
6 /1
22
VII-VIII
3
11
Activitati de prezentare a rolului C.D.I elevilor, cadrelor didactice, parintilor si membrilor Consiliului local
3
73

2
12
Invatarea elevilor in manuirea calculatoarelor
12
35

1
13
Activitati de creare adrese email personale si lucrul in internet messenger
5
11

1
14
Activitati de invatare-navigare Internet
6
41
IV-VIII
2
15
Serbare: 8 Martie-Ziua Internationala a femeii
4
48 elevi+
mame
I-VIII
6
16
Informarea parintilor
5
60

6
17
Activitati de uploadare a diferitelor activitati pe Youtube
permanent


2
18
Concurs de desene:
Iarna la Cozieni ;
1 Martie;
8 Martie.


2
2
2
62
I-VIII
8
19
Zilele Francofoniei
2
62
I-VIII
6
20
Concurs de recitare si prezentarea unui material in powerpoint cu ocazia Zilei Nationale a Romaniei
4
62
I-VIII
6
21
Prezentarea referatului cu ocazia Sarbatorilor Pascale
1
62
I-VIII
7
22
Prezentarea unui material in power - point cu ocazia Zilei Europei
2
62
I-VIII
2
 Profesor
 Danut Staicu





Coltul muzeu din CDI




















    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu