Centrul de Documentare şi Informare (CDI) este
un centru de resurse pluridisciplinare şi multimedia care oferă
beneficiarilor un spaţiu de formare, comunicare, informare şi de
aplicare a noilor tehnologii educaţionale, un loc de cultură,
deschidere, întâlnire şi integrare.
CDI concentrează în acelaşi spaţiu un fond documentar actualizat, pluridisciplinar, pe suporturi multiple, adaptat nevoilor beneficiarilor şi specificului unităţii de învăţământ. El deserveşte întreaga comunitate educativă a unităţii de învăţământ, punând la dispoziţie mijloace de documentare şi informare, echipamente şi instrumente de exploatare a resurselor, precum şi un spaţiu adaptat organizării şi desfăşurării activităţilor specifice.
CDI este considerat, aşadar, un punct de reper pentru procesele inovatoare din şcolile româneşti, adresându-se întregii comunităţi educative, înţelegând prin aceasta nu numai elevii şi cadrele didactice din şcoala în care exista un CDI, ci si alte categorii de public ce au legătură cu şcoala: părinţii, membrii comunităţii locale, asociaţii şi cluburi ale elevilor etc.
Misiunea Centrului de Documentare şi Informare este de a forma şi de a dezvolta o cultură informaţională, de a favoriza accesul la informaţie şi participarea la dezvoltarea competenţelor cheie.
Rolul CDI este să promoveze inovaţia pedagogică şi reforma în educaţie, să asigure şi să contribuie la formarea, dezvoltarea, ameliorarea competenţelor cheie a beneficiarilor.
CDI asigură egalitatea de şanse a elevilor proveniţi din medii culturale, economice şi sociale diferite, prin activităţi formale, nonformale şi informale. Susţine implementarea politicilor educaţionale pe niveluri de studii, profiluri specializări.
Un alt rol important al CDI se traduce prin faptul ca, prin intermediul activităţilor care se organizează aici, utilizatorii (în special elevii) sunt pregătiţi să-şi însuşească codurile lecturii şi strategiile de utilizare a resurselor informaţionale noi din CDI, ceea ce face din acest centru de documentare un laborator de învăţătură dotat să-i pregătească pentru utilizarea altor structuri culturale, ca de exemplu: bibliotecile municipale, centrele de documentare specializate, reţelele de comunicaţie. Le permite, de asemenea, să reflecteze la utilitatea socială a acestor mijloace de comunicare, de a fi în legătură cu realitatea prin intermediul activităţilor individuale şi colective de ordin şcolar, într-o viziune de transfer către practicile personale integrate dincolo de spaţiul şcolii.
Coltul muzeu din CDI
CDI concentrează în acelaşi spaţiu un fond documentar actualizat, pluridisciplinar, pe suporturi multiple, adaptat nevoilor beneficiarilor şi specificului unităţii de învăţământ. El deserveşte întreaga comunitate educativă a unităţii de învăţământ, punând la dispoziţie mijloace de documentare şi informare, echipamente şi instrumente de exploatare a resurselor, precum şi un spaţiu adaptat organizării şi desfăşurării activităţilor specifice.
CDI este considerat, aşadar, un punct de reper pentru procesele inovatoare din şcolile româneşti, adresându-se întregii comunităţi educative, înţelegând prin aceasta nu numai elevii şi cadrele didactice din şcoala în care exista un CDI, ci si alte categorii de public ce au legătură cu şcoala: părinţii, membrii comunităţii locale, asociaţii şi cluburi ale elevilor etc.
Misiunea Centrului de Documentare şi Informare este de a forma şi de a dezvolta o cultură informaţională, de a favoriza accesul la informaţie şi participarea la dezvoltarea competenţelor cheie.
Rolul CDI este să promoveze inovaţia pedagogică şi reforma în educaţie, să asigure şi să contribuie la formarea, dezvoltarea, ameliorarea competenţelor cheie a beneficiarilor.
CDI asigură egalitatea de şanse a elevilor proveniţi din medii culturale, economice şi sociale diferite, prin activităţi formale, nonformale şi informale. Susţine implementarea politicilor educaţionale pe niveluri de studii, profiluri specializări.
Un alt rol important al CDI se traduce prin faptul ca, prin intermediul activităţilor care se organizează aici, utilizatorii (în special elevii) sunt pregătiţi să-şi însuşească codurile lecturii şi strategiile de utilizare a resurselor informaţionale noi din CDI, ceea ce face din acest centru de documentare un laborator de învăţătură dotat să-i pregătească pentru utilizarea altor structuri culturale, ca de exemplu: bibliotecile municipale, centrele de documentare specializate, reţelele de comunicaţie. Le permite, de asemenea, să reflecteze la utilitatea socială a acestor mijloace de comunicare, de a fi în legătură cu realitatea prin intermediul activităţilor individuale şi colective de ordin şcolar, într-o viziune de transfer către practicile personale integrate dincolo de spaţiul şcolii.
Funcțiile CDI
- Funcţia tehnică (de gestionare a fondului documentar, a echipamentelor, a spaţiului CDI)
- Funcţia pedagogică (iniţierea elevilor în cercetarea documentară în cadrul proiectelor derulate în parteneriat de către profesorul documentarist şi cadrele didactice)
- Funcţia de primire (elevi, cadre didactice, membrii ai comunităţii locale)
- Funcţia de informare generală
- Funcţia de relaţionare cu parteneri exteriori unităţii şcolare
- Funcţia de formare şi dezvoltare a gustului pentru lectură
- Funcţia de orientare şcolară şi profesională
- Funcţia culturală.
Documente pentru funcționarea CDI:
- Plan managerial structurat pe 4 domenii de competenţă: pedagogic, cultural, de comunicare, gestionare având posibilitatea de a fi completat şi adaptat pe parcursul anului şcolar în funcţie de cererea utilizatorului sau a partenerilor implicaţi, de realitatea şcolii, de condiţiile umane şi materiale disponibile, de noi oportunităţi.
- Regulamentul intern CDI: cuprinde reguli, de comportament, organizarea fondului de carte, condiţii de împrumut şi restituire, penalităţi, etc.
- Orarul propus de responsabilul CDI: trebuie aprobat în Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ, C.D.I- ul fiind deschis în afara activităţilor programate minim 10 ore pe săptămână, accesul cadrelor didactice cu clasa se face pe baza unei programări anterioare.
Tipuri de activități desfășurate în CDI:
- Activități pedagogice: Prezentarea CDI şi a organizării sale; iniţierea elevilor în cercetarea documentară; proiecte disciplinare şi interdisciplinare în colaborare cu echipa pedagogică; activităţi de recuperare a elevilor cu dificultăţi de învăţare sau eşec şcolar; orientare ; orientare şi consiliere vocaţională în colaborare cu psihologul şi consilierul şcolar; activităţi ce implică T.I.C. în practicile pedagogice – proiecte interdisciplinare ce implică T.I.C.; parteneriate educative (biblioteci, librării, edituri, I.S.J., C.C.D.,O.N.G., centre culturale, palate şi cluburi ale elevilor, asociaţii); activităţi extraşcolare.
- Activități culturale: Animaţii lectură; animaţii audio – video; animaţii legate de mass-media; realizarea de expoziţii; organizarea de vizite şi întâlniri tematice; activităţii prilejuite de diverse evenimente; ateliere de creaţie; activităţi de valorificare a patrimoniului şi potenţialului cultural; parteneriate şi schimburi culturale.
- Activități de comunicare: Colectarea şi difuzarea informaţiilor din interiorul şi exteriorul instituţiei necesare utilizatorilor; participarea la promovarea imaginii unităţii de învăţământ în comunitatea educaţională şi locală; participarea la promovarea activităţii CDI; corespondenţa cu caracter profesional.
- Activități de gestionare: Gestionarea spaţiului CDI; gestionarea funcţionării CDI; gestionarea bunurilor materiale; gestionarea financiară a funcţionării CDI; gestionarea bunurilor materiale; gestionarea fondului documentar, pluridisciplinar şi multimedia; gestionarea formării profesionale.
PROIECTUL MANAGERIAL
al
CENTRULUI DE DOCUMENTARE SI INFORMARE
ANUL
SCOLAR 2009-2010/
SEMESTRUL
I
OBIECTIVE
GENERALE
|
OBIECTIVE SPECIFICE
|
ACTIVITATI
|
DATA
|
RESPONSABILI
|
EVALUARE/
REVIZUIRE
|
Ø gestionarea
resurselor
documentare;
Ø
organizarea şi funcţionarea centrului de
documentare şi informare;
Ø
asigurarea punerii
în practica a unei politici documentare;
Ø
accesul la cultura
şi civilizaţie.
|
Stabilirea si
analiza programului de functionare a C.D.I.
|
01-04.09.
2009
|
Director, prof. documentarist, echipa
pedagogica
|
||
Elaborarea proiectului managerial pe termen scurt (semestrial)
|
07-09.09.
|
Director, prof. documentarist, echipa
pedagogica
|
|||
Verificarea fondului de carte existent
|
10-11.09.
|
Bibliotecar
Prof. document
|
|||
Elevii sa cunoasca si sa respecte prevederile regulamentului de ordine
interioarea a C.D.I.
|
Prezentarea
Regulamentului de Ordine Interioara a C.D.I.
|
15.09.
|
Profesor
documentarist
|
||
Elevii sa constientizeze rolul C.D.I. in sistemul educativ romanesc
|
Prezentarea
C.D.I.
|
cls I-IV:
16.09.
cls. a V-a:
16.09.
cls.a VI-a:
17.09.
cls.a VII-a:
17.09
cls.a VIIIa
17.09.
|
Profesor
documentarist
|
||
Stabilirea
orientativa,
analiza si
mediatizarea proiectelor educative
|
15-25.09.
permanent
|
Director, prof. documentarist, echipa
pedagogica
|
|||
- să identifice
componentele unui computer, dispozitivele periferice de intrare/ieşire;
- să precizeze caracteristicile tehnice ale
elementelor hardware ale unui calculator
- să
folosească concepte specifice tehnologiei informaţiei;
- să reprezinte
informaţiile sub formă de text sau imagine;
- să utilizeze
diferite aplicaţii ale Windows-ului;
- să utilizeze
aplicaţiile de definire a configuraţiei sistemului;
- să fie capabili
să folosească un nou mediu de învăţare bazat pe tehnologie., pentru a învăţa,
a comunica, a colabora, a produce şi a-şi dezvolta cunoştinţele
-să opereze cu
fişiere document;
-să utilizeze programul de arhivare WinZip;
- să utilizeze un antivirus;
-să-şi
asume responsabilităţile în activităţile de grup şi să execute în cadrul
grupului sarcinile care le revin..
|
Activitati de insusire, consolidare, perfectionare a lucrului cu PC:
a)
cu elevi;
b)
cu cadre didactice;
c) cu membrii din comunitatea locala
|
permanent
|
Prof. docum.
Diriginti
|
||
-să navigheze în
Internet folosind Internet Explorer
-să utilizeze
serviciile oferite de reţeaua Internet;
-să trimită, să receptioneze un mail
|
Activitati de
insusire, consolidare, perfectionare a navigarii pe Internet:
a)cu elevi;
b)cu cadre
didactice;
c)cu membrii comunitatii locale.
|
permanent
|
Prof. docum.
Diriginti
|
||
-stimularea interesului
elevilor pentru cunoaşterea de locuri noi ;
-creşterea coeziunii
colectivului de elevi şi consolidarea spiritului de echipă, a relatiilor de
prietenie : stabilirea unui climat de încredere şi căldură sufletescă ,
favorabil comunicării deschise şi unei bune socializări;
-crearea unor reguli de
comportament responsabil şi împărţirea echitabilă a sarcinilor intre membrii
grupului.
-iniţierea şi desfăşurarea de
activităţi cu caracter recreativ , relaxant.
|
Organizare de excursii:
|
octombrie-
noiembrie-
decembrie
|
Prof. docum.
Diriginti
Invatatori
Educatoare
|
||
-schimb de
experienta cu alte CDI
|
Stabilirea de contacte cu alte CDI in vederea incheierii unor relatii de
colaborare
|
permanent
|
Director
Prof. docum.
|
||
-promovarea imaginii CDI ca pol de cultura in cadrul comunitatii locale
|
Intalnire cu parintii elevilor si informarea acestora cu privire la rolul
CDI
|
octombrie
|
Director
Prof. docum.
Diriginti
Invatatori
|
||
-mediatizarea traditiilor culturale locale;
-promovarea unitatii scolare si intarirea legaturii scoala-comunitate
|
Intalnire cu membrii Consiliului Local pentru punerea in valoare a
traditiilor culturale si promovarea acestora pe diferite cai
|
noiembrie
|
Director
Prof. docum.
|
||
-oferirea unui
spatiu ambiant, placut pentru sustinerea unor lectii de orientare-consiliere
|
Lectii de consiliere desfasurate in cadrul CDI
|
Conform
planificare
|
Diriginti
Prof. docum.
|
||
-oferirea de informatii de calitate pe suport
audio-video
|
Vizionare de
filme documentare
Audieri de
emisiuni educative
|
permanent
|
Educatoare
Invatatori
Diriginti
Prof. docum.
|
||
-dezvoltarea gustului pentru lectura;
-oferirea de informatii de calitate
|
Animatii
lectura
|
permanent
|
Educatoare
Invatatori
Diriginti
Prof. docum.
|
||
-sa insuseasca semnificatia Zilei Nationale
|
ZIUA NATIONALA
A ROMANIEI
Referat; concurs de poezii
|
30.11.
2009
|
Prof de istorie
Prof de lb rom.
Prof. docum.
Diriginti
Invatatori
Educatoare
|
||
-dezvoltarea
spiritului de initiativa si de independenta a elevilor
|
CARNAVALUL IERNII, editia I
|
18.12.2009
|
Educatoare
Invatatori
Diriginti
|
||
-publicarea pe
site-ul propriu si pe cele educationale a activitatii CDI
|
Mediatizarea
CDI pe Internet
|
permanent
|
Prof. docum.
Prof. de lb rom.
|
||
-eliminarea
problemelor prin aplicarea diferitelor metode specifice
|
Depistarea si consilierea elevilor cu dificultati in invatare si cu
comportamente deviante
|
permanent
|
Invatatori
Diriginti
Prof. docum.
|
||
-mentinerea traditiilor locale si
nationale sub forma de serbare
|
Activitati
dedicate Sarbatorilor de iarna
|
17-18.12.
|
Prof. docum.
Diriginti
Invatatori
Educatoare
|
||
-accesul membrilor comunitatii locale spre informatie
|
Atragerea membrilor comunitatii locale spre CDI (intalniri)
|
Permanent
|
Director
Prof. docum.
|
||
-cunoasterea de
catre elevi a semnificatiei Unirii
|
“OMAGIU LUI EMINESCU”- editia a III-a
|
15.01.2010
|
Prof. docum.
Prof. lb rom.
Prof. istorie
Diriginti
Invatatori
Educatoare
|
||
-cunoasterea de
catre elevi a semnificatiei Unirii
|
OMAGIU “ Ziua Unirii” – editia a
II-a
Referat, concurs de poezii
|
22.01.2010
|
-//-
|
||
-informare cu privire la activitatea CDI
|
Analiza
activitatii CDI pe semestrul I
|
29.01.2010
|
Prof. docum.
|
INTOCMIT,
Profesor Staicu Danut
RAPORT DE
INFORMARE
ACTIVITATEA
CENTRULUI DE DOCUMENTARE SI INFORMARE
“Mihai Eminescu”
PE
SEMESTRUL II
AN SCOLAR
2008-2009
In
semestrul II a anului scolar 2008-2009 activitatea centrului de documentare si
informare “Mihai Eminescu” s-a concretizat in urmatoarele:
Ø
Realizarea activitatilor cuprinse in planificarea
manageriala in acest semestru;
Ø
Indeplinirea obiectivelor prevazute in planificarea
manageriala;
Ø
Studiu lectura suplimentara: participarea elevilor in
C.D.I. prin studierea lecturii recomandate de doamna profesoara de limba
romana, Alina Ene;
Ø
Ore de dirigentie: profesori Alina Ene si Danut Staicu;
Ø
Vizionari: desene animate, filme documentare, montaje de
la diferite evenimente
la care elevii au
luat parte;
Ø
Auditii: povesti, muzica;
Ø
Sedinte cu parintii;
Ø
Consiliu profesoral;
Ø
Consiliu de administratie;
Ø
Intalniri de consiliere cu elevii ce prezinta dificultati
in invatare si comportament: elevul Barbu Daniel de la clasa a VIII-a,
prof-diriginte Manolache Viorica, prof. Ion Constantin, prof. Staicu Danut, ;
Ø
Activitati de prezentare a rolului C.D.I elevilor,
cadrelor didactice, parintilor si membrilor Consiliului local;
Ø
Participarea membrilor comunitatii locale la diferite
intalniri cu cadrele didactice ale scolii;
Ø
Stabilirea de contacte in cadrul Proiectului Ruralwings
cu parteneri din tara (in prima faza), prof. Ion Constantin, prof. Staicu Danut;
Ø
Continuarea desfasurarii cursului online a Proiectului
Cibera, prof. Ion Constantin, prof. Staicu Danut;
Ø
Contactarea diferitelor institutii din judet, tara si
strainatate in vederea incheierii de parteneriate educationale, prof. Staicu
Danut;
Ø
Mediatizarea C.D.I. pe diferite cai: -brosuri;
-suporti magnetici (DVDuri, CDuri);
-site-uri: www.cozienischool.piczo.com;
www.youtube.com (cozieni), www.didactic.ro (pagina scolii);
www.etwinning.net
-cotidiene din judet (ziarul Sansa buzoiana);
Ø
Navigarea pe Internet a membrilor comunitatii locale:
documentare si informare (Luca Alexandru), contacte cu membrii familiei plecati
in strainatate etc (elev Marcu Cristian, Ene Monica);
Ø
Intalniri cu membrii Consilului local al comunei Cozieni;
Ø
Crearea de adrese de email elevilor cu capacitati in
lucrul cu PC (Rotarescu Patricia, clasa a VIII-a, Gheaur Luiza, clasa a VII-a,
Istrate Catalin, Dinu Letitia, Manaila Laurentiu, clasa a VI-a, Onofrei
Andreea, clasa a V-a, Sirbu Miruna, Rotarescu Ovidiu, clasa a IV-a); toti
elevii au fost prelucrati privind modul de respectare a regulilor stabilite la
navigarea pe Internet, prof. Staicu Danut;
Ø
Concurs de desene cu temele: “1 Martie-Martisor”si “8
Martie-Ziua Internationala a Femeii”: concursurile s-au desfasurat pe 2
sectiuni: elevi din clasele I-IV respectiv elevi din clasele V-VIII; s-au
acordat premii ce au constat in diplome, prof. Negoitoiu Lidia;
Ø
Realizarea unui seminar cu ocazia “Zilele Francofoniei”,
prof. coordonator Lucia Tanasescu;
Ø
Prezentarea unui referat cu semnificatia sarbatorilor
Pascale, preot Sirbu Rafael;
Ø
Prezentarea de referate cu ocazia zilelor de nastere ale
marilor scriitori, poeti romani (Ion Creanga, St. O. Iosif, Barbu St.
Delavrancea, Tudor Arghezi), prof. Ene Alina;
Ø
Fondul de carte existent a fost permanent tinut la zi si
imbogatit prin grija directorului institutiei noastre scolare;
Ø
Imbogatirea cu obiecte de valoare a coltului-muzeu, prof.
Staicu Danut;
Ø
Actualizarea siteului propriu al C.D.I. unde sunt expuse
principalele evenimente, prof. Staicu Danut ;
Ø
Utilizarea la maxim a aparaturii audio-video-foto cu
ocazia evenimentelor din cadrul C.D.I., a serbarilor si a competitiilor
sportive organizate de scoala noastra, prof. Staicu Danut;
Ø
Mentionez ca au fost respectate prevederile
regulamentului de ordine interioara;
Ø
Toate activitatile desfasurate in cadrul C.D.I. au fost
consemnate in Registrul de evidenta special conceput in acest sens, activitati
ce au fost indrumate si avizate de directorul scolii;
In
concluzie, consider ca toate activitatile cuprinse in proiectul managerial pe
semestrul II au fost foarte bine planificate, organizate si desfasurate, iar
cele mai importante aspecte le consider ca au fost captarea atentiei,
deschiderea spre noi orizonturi ale elevilor si nu numai.
Anexez la prezentul document situatia activitatilor
desfasurate in CDI in anul scolar 2008-2009.
Profesor, 10.06.2009
Danut Staicu
Anexa
1
ACTIVITATI DESFASURATE IN CADRUL C.D.I.
IN ANUL SCOLAR 2008-2009
Nr.
crt.
|
Denumirea
actiunii
|
Durata actiunii
(h)
|
Numar de
participanti
|
Nivel de
studiu
|
Numar de cadre didactice
implicate
|
1
|
Parteneriat-Unirea 1859-2009, ed. I
|
4
|
40
|
V-VIII
|
6
|
2
|
Parteneriat-Omagiu lui Eminescu, ed. a II-a
|
4
|
40
|
V-VIII
|
10
|
3
|
Consiliu de administratie
|
2
|
6
|
||
4
|
Consiliu profesoral
|
2
|
12
|
||
5
|
Dirigentie
|
12
|
22
|
V-VI
|
2
|
6
|
Lectura
|
II-VIII
|
6
|
||
7
|
Auditie: povesti
|
Conf planific
|
25
|
3
|
|
8
|
Vizionare: desene animate, filme documentare, montaje de la diferite
evenimente la care elevii au luat parte
|
Conf
Planific`
|
60
|
Gr. prescol;
I-VIII
|
6
|
9
|
Sedinte cu parintii/Lectorate
|
6
|
22
|
I-VIII
|
3
|
10
|
Consiliere/orientare scolara si psihologica
|
6 /1
|
22
|
VII-VIII
|
3
|
11
|
Activitati de prezentare a rolului C.D.I elevilor, cadrelor didactice,
parintilor si membrilor Consiliului local
|
3
|
73
|
2
|
|
12
|
Invatarea elevilor in manuirea calculatoarelor
|
12
|
35
|
1
|
|
13
|
Activitati de creare adrese email personale si lucrul in internet
messenger
|
5
|
11
|
1
|
|
14
|
Activitati de invatare-navigare Internet
|
6
|
41
|
IV-VIII
|
2
|
15
|
Serbare: 8 Martie-Ziua Internationala a femeii
|
4
|
48 elevi+
mame
|
I-VIII
|
6
|
16
|
Informarea parintilor
|
5
|
60
|
6
|
|
17
|
Activitati de uploadare a diferitelor activitati pe Youtube
|
permanent
|
2
|
||
18
|
Concurs de desene:
Iarna la Cozieni ;
1 Martie;
8 Martie.
|
2
2
2
|
62
|
I-VIII
|
8
|
19
|
Zilele Francofoniei
|
2
|
62
|
I-VIII
|
6
|
20
|
Concurs de recitare si prezentarea unui material in powerpoint cu ocazia
Zilei Nationale a Romaniei
|
4
|
62
|
I-VIII
|
6
|
21
|
Prezentarea referatului cu ocazia Sarbatorilor Pascale
|
1
|
62
|
I-VIII
|
7
|
22
|
Prezentarea unui material in power - point cu ocazia Zilei Europei
|
2
|
62
|
I-VIII
|
2
|
Profesor
Coltul muzeu din CDI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu